07.05.2024

Katarzyna Kanik na łamach Dziennika Gazety Prawnej: „Kupowanie opinii o produkcie lub usłudze firmy naraża ją na kłopoty”

Bogdan Setlak

Przedsiębiorcy umożliwiający swoim klientom dzielenie się z innymi doświadczeniami związanymi z zakupami w ich sklepach internetowych mają – zgodnie z tzw. dyrektywą Omnibus – zweryfikować opinie. Istnieje ryzyko, że brak takich działań potraktowany zostanie jako wprowadzanie konsumentów w błąd. A za to grozić może wysoka kara. Więcej na temat kroków podejmowanych przez Urząd Kontroli i Konsumentów na łamach Dziennika Gazety Prawnej pisze Katarzyna Kanik, associate w kancelarii KWKR.

Prezes UOKiK zarzucił jednej z firm wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez sprzedawanie gotowych recenzji, pomimo braku wcześniejszego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Klienci wykupywali od nich pozytywne opinie na temat produktów, które później zamieszczano w wizytówkach Google Maps czy na portalach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play, a także w mediach społecznościowych. Prezes UOKiK ocenił, że opisane praktyki mogły wpływać na decyzje zakupowe użytkowników sklepów internetowych, choć oparte były na nieprawdziwych informacjach.

To nie jedyne obiekcje, z którymi Urząd zgłosił się do polskich firm. Jeden z branżowych potentatów wzbudził wątpliwości na temat stosowanej przez niego skali ocen i rzetelności opinii, które mogli wystawiać nie tylko kupujący, ale także i ci, którzy wyłącznie nawiązali kontakt ze sprzedającym.

Jak się uchronić przed potencjalnym zarzutem stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej w obszarze weryfikacji opinii? Jak poprawnie informować klientów o tym, jak oceniają oferowanych przez przedsiębiorców produkty lub usługi inni klienci? Czym grozi naruszenie obowiązku weryfikacji komentarzy zewnętrznych osób?

Na te pytania w swoim artykule odpowiada Katarzyna Kanik, nasza ekspert w zakresie prawa e-commerce i konkurencji. Serdecznie zapraszamy do lektury.

[FM_form id="2"]

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

    Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v3. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest
    KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
    Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
    Warszawa

    Rondo ONZ 1,

    00-124 Warszawa,

    +48 12 3957161

    kontakt@kwkr.pl