14.07.2021

Polskie prawo restrukturyzacyjne – weryfikacja założeń po latach

Mariusz Purgał

Minęło już ponad pięć lat od wprowadzenia ustawy dotyczącej prawa restrukturyzacyjnego. W tym czasie zdążyliśmy wykorzystać nowe warunki i, wraz ze wzrostem naszego doświadczenia, z dystansem spojrzeć na uchwałę. Czy rzeczywiście nasze rodzime prawo restrukturyzacyjne jest skuteczne? Czy jest przyjazne przedsiębiorcom?

 

Najlepsi w Europie?

Polskie prawo restrukturyzacyjne, wprowadzone w 2015 roku, prezentuje się bardzo nowocześnie na tle innych europejskich państw.

Przewiduje 4,5 różnych postępowań, które można dopasować do konkretnych sytuacji i potrzeb dłużnika. Pół w tym wypadku pełni funkcję uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego i jest nieco zmienionym postępowaniem o zatwierdzenie układu.

Czas działa tutaj na naszą korzyść. W dużej mierze polskie przepisy restrukturyzacyjne stanowią już niejako implementację tzw. Dyrektywy Drugiej Szansy przed jej wejściem w życie. Mimo że wymagają jeszcze pewnego dostosowania, można powiedzieć, że mamy już ponad 5 lat doświadczeń w stosowaniu konkretnych rozwiązań prawnych. Podczas gdy niektóre Państwa Członkowskie dopiero zaczynają wdrażanie tego typu rozwiązań.

 

Na drugim miejscu Francja

Każde Państwo Członkowskie posiada przepisy restrukturyzacyjne w różnym zakresie. I polskie przepisy są jednymi z bardziej zaawansowanych, a także prawidłowo stosowanych.

Ciekawym rozwiązaniem jest również francuskie rekrutowanie sędziów do spraw restrukturyzacyjnych spośród przedsiębiorców. Aby oceniać i nadzorować skomplikowany proces restrukturyzacyjny, zaleca się we francuskim prawie posiadanie doświadczenia w prowadzeniu przedsiębiorstwa.

Polska ścieżka do zostania sędzią jest zupełnie inna. Nie wymaga jakiegokolwiek doświadczenia biznesowego, co może w pewnym stopniu utrudniać sprawne nadzorowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwa i pomocy w jego naprawie.

 

To, czego nauczyło nas doświadczenie

Oczywiście nie powinniśmy spoczywać na laurach. Inne Państwa Członkowskie będą w stanie szybko nadrobić straty, a u nas wciąż jest wiele zagadnień podlegających dyskusjom.

Doświadczenie w stosowaniu prawa restrukturyzacyjnego pokazuje, że jedną z ważniejszych kwestii jest rozwinięcie systemu pozyskiwania nowego finansowania przez przedsiębiorców w toku restrukturyzacji. Staranie się o finanse jest niezbędne do zapewnienia płynności finansowej dłużników w postępowaniu restrukturyzacyjnym. A utrudnienia organizacyjne i formalne mocno ograniczają możliwości działania przedsiębiorców.

Oprócz tego muszą zostać przedyskutowane i zmienione przepisy pozwalające m.in. instytucjom finansowym na szczególne uprzywilejowanie w toku restrukturyzacji. Bez takiej uprzywilejowanej pozycji nikt się nie zgodzi na zainwestowanie w przedsiębiorstwo w restrukturyzacji. Dlatego że niemal pewne jest to, że inwestycja w tym przypadku nie przyniesie żadnych korzyści.

Równie istotne staje się wdrożenie mechanizmów Early Warning Tools. Narzędzia wczesnego ostrzegania analizują ryzyka bankructwa. Są w stanie wykryć okoliczności związane z wysokim prawdopodobieństwem niewypłacalności dłużnika. Sygnalizują konieczność podjęcia koniecznych środków zaradczych, pomagając w ten sposób przejąć dłużnikowi większą kontrolę nad finansami.

 

Druga Szansa dla dłużników

Zwiększenie czy też udostępnienie możliwości poprawy finansowej to pierwszy krok do ulepszenia polskiego prawa restrukturyzacyjnego.

W naszym kraju trwają obecnie prace legislacyjne nad pełnym wdrożeniem Dyrektywy Drugiej Szansy. Polska notyfikowała Komisję Europejską o przedłużeniu terminu implementacji, więc spodziewamy się zmienionych przepisów nie później niż w 2022 roku.

Najważniejszym celem do spełnienia przez Dyrektywę Drugiej Szansy jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego. Drugą istotną sprawę stanowi wyeliminowanie przeszkód w korzystaniu z podstawowych swobód (przepływu kapitału i przedsiębiorczości), wynikających z różnic między krajowymi przepisami a postępowaniami dotyczącymi szeroko rozumianej restrukturyzacji.

Ta niekompletna harmonizacja powoduje niepewność i brak zaufania inwestorów zagranicznych. Dodatkowo taka sytuacja jeszcze bardziej utrudnia pozyskiwanie finansowania od podmiotów zagranicznych w przypadku problemów finansowych.

Z perspektywy Polski jednym z ważniejszych elementów Dyrektywy będzie wdrożenie wspominanych wcześniej mechanizmów wczesnego ostrzegania.

 

Polskie prawo restrukturyzacyjne przewiduje kilka rodzajów postępowań, które można dostosować do sytuacji konkretnego dłużnika. Dzięki temu zabiegowi ułatwia przedsiębiorcom wyjście z trudności finansowych. Warunkiem jest jednak odpowiednio wczesne wdrożenie restrukturyzacji i posiadanie realnego pomysłu na poprawę własnego biznesu, bo to właśnie stanowi podstawę sukcesu restrukturyzacji.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Fundacją Prawo dla technologii

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

    Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v3. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest
    KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
    Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
    Warszawa

    Rondo ONZ 1,

    00-124 Warszawa,

    +48 12 3957161

    kontakt@kwkr.pl

    Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

    Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

    czytaj więcej

    Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

     

    Do you want to be up to date? Sign up for our newsletter

    By subscribing to our newsletter, you consent to the sending of information by e-mail on important events in the field of law, legislative changes and the activities of the Law Firm.

    read more

    The administrator of your personal data is KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. with headquarters in Krakow, ul. Kącik 4, 30-549 Krakow. Your data will be processed for the purpose of sending our newsletter. You have the right to request access to your personal data, their copies, rectification, deletion or limitation of processing, as well as the right to object to the processing and to lodge a complaint with the supervisory authority. More details can be found in our Privacy Policy.