
Jak zastrzec znak towarowy? Zastrzeżenie znaków towarowych w Polsce jest procedurą czasochłonną i wymagającą gruntownej znajomości obowiązujących przepisów. Rejestracja znaku towarowego daje przedsiębiorstwu prawo do jego wyłącznego korzystania na określonym terytorium i w określonym zakresie, co pozwala na ochronę przed nieuprawnionym używaniem lub kopiowaniem przez konkurencję. W tym tekście wyjaśnimy, jak zarejestrować znak towarowy.
Co to jest znak towarowy?
Znak towarowy to jeden z nieodłącznych elementów brandingu. Jest ważnym narzędziem marketingowym. Pomaga w budowaniu rozpoznawalności marki i ma wpływ na rozwój lojalności klientów. Jest to zazwyczaj jakaś forma graficzna. Może to być na przykład symbol, słowo, fraza, logo firmy, kolor, dźwięk lub kombinacja tych elementów, które wpływają na budowanie rozpoznawalności marki i są identyfikującą ją cechą charakterystyczną. Jednym słowem znak towarowy jest tym, co odróżnia od siebie poszczególne marki. Aby mieć pewność, że będzie przypisany wyłącznie do jednego przedsiębiorstwa należy go zastrzec. Skoro oryginalność w zakresie identyfikacji wizualnej marki jest tak ważna to warto od razu odpowiedzieć na pytanie: jak zarejestrować znak towarowy?
Jak zastrzec znak towarowy w Polsce?
Według aktualnie obowiązujących przepisów za jednostkę odpowiedzialną za weryfikację i rejestrację znaków towarowych uznaje się Urząd Patentowy. Aby zastrzec znak towarowy, należy złożyć do niego stosowny wniosek wraz z opłatą. We wniosku powinno zawrzeć się takie informacje jak:
- informacje o przedsiębiorcy, który chce zarejestrować znak towarowy,
- opis samego znaku i jego oznaczenia,
- wskazanie kategorii produktów lub usług, dla których ma być on używany,
- oraz ewentualne załączniki, takie jak grafika, lub szkic znaku.
Ochrona znaku towarowego – ile trwa?
Ile trwa ochrona znaku towarowego? Po zakończonej sukcesem rejestracji (a poprzedza ją czasochłonny okres zbierania niezbędnej dokumentacji) Urząd Patentowy RP oficjalnie rejestruje dany znak. Dzięki temu firma ma prawo do jego wyłącznego wykorzystywania przez okres 10 lat od daty zgłoszenia. Po upływie tego czasu rejestrację można przedłużyć prawo ochronne na znak towarowy w Urzędzie Patentowym na kolejne 10 lat.
Jak zastrzec nazwę firmy? To nie takie proste!
Warto jednak pamiętać, że przed zarejestrowaniem znaku towarowego, należy dokładnie zbadać jego oryginalność. Jest to niezbędne do uniknięcia sytuacji, w której podobny znak jest już zarejestrowany przez inną firmę. To może prowadzić do naruszenia praw konkurencyjnych. Można to zrobić poprzez skorzystanie z usług profesjonalistów specjalizujących się w tej dziedzinie.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?
Koszt zastrzeżenia znaku towarowego będzie uzależniony od kilku czynników, takich jak na przykład:
- kategoria produktów lub usług,
- liczba klas towarowych, w jakich będzie zarejestrowany,
- wybrana metoda zgłoszenia (online jest taniej).
Najniższe opłaty rejestracji znaku towarowego w Polsce wynoszą 450 złotych za zgłoszenie, 400 złotych za dziesięcioletni okres ochronny i 90 złotych za publikacje w biuletynie. Opłata za zgłoszenie znaku towarowego dla jednej klasy towarów lub usług wynosi zatem 850 zł w przypadku zgłoszenia elektronicznego, lub 1000 zł za zgłoszenie papierowe. Każda kolejna klasa towarów i usług oznacza kolejne koszty: 450 złotych za zgłoszenie online lub 500 złotych za zgłoszenie w tradycyjnej formie papierowej.
Nasza kancelaria prawna z Warszawy oferuje przedsiębiorcom wsparcie z zakresu zastrzegania znaku towarowego. Wsparcie doświadczonych prawników pomoże przebrnąć przez ten żmudny proces i zwiększy szansę na pozytywne zakończenie całej sprawy. Warto dodać, że naszą renomę budujemy nie tylko jako dobrze znająca prawo autorskie kancelaria, ale także zespół ekspertów w innych obszarach prawa, takich jak m.in.: prawo restrukturyzacyjne czy prawo w IT.
Zapraszamy do kontaktu.