05.08.2021

Fundacje rodzinne – pomysł na zabezpieczenie majątku po śmierci przedsiębiorcy

Paulina Opiełka

W Rządowym Centrum Legislacji trwają prace nad projektem ustawy o fundacjach rodzinnych. Podstawowym ułatwieniem związanym z prowadzeniem fundacji rodzinnych jest ominięcie klasycznego postępowania spadkowego. Stwierdzenie nabycia spadku i działu spadku niejednokrotnie trwają latami. Jednak zgodnie z projektem fundator będzie przekazywał swój majątek fundacji. Ta będzie nim zarządzać po śmierci fundatora, rozdysponowując go beneficjentom fundacji (spadkobiercom lub innym bliskim osobom).

 

Celem fundacji rodzinnych jest zabezpieczenie majątku fundatora – przedsiębiorcy – w celu jego przekazania beneficjentom. Model fundacji rodzinnej ma zapewnić sprawne przejęcie zarządu nad biznesem fundatora po jego śmierci. Jednocześnie przewiduje szereg ułatwień i korzyści podatkowych, które nie występują w ramach „klasycznego” dziedziczenia w oparciu o ustawę lub testament.

Zadaniem fundacji rodzinnej będzie gromadzenie, zarządzanie i ochrona majątku fundatora zgodnie z jego wolą wyrażoną w statucie. Do jej obowiązków będzie również należało zapewnianie środków dla wskazanych beneficjentów, w szczególności osób bliskich fundatorowi i organizacjom pożytku publicznego. Fundacja rodzinna będzie funkcjonować poprzez zarząd i podlegać wewnętrznemu nadzorowi rady protektorów. Minimalna kwota majątku przeznaczonego przez fundatora na rzecz fundacji rodzinnej to 100.000 zł.

Istotną kwestią staje się w tym przypadku rozliczenie podatkowe. Majątek wniesiony do fundacji przez fundatora nie będzie przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Z kolei dochody beneficjentów nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych lecz podatkiem od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie dochody fundacji zostaną opodatkowane CIT. Mimo zakazu prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej, fundacja ta będzie mogła osiągać dochody pasywne z posiadanego majątku. Na przykład dochód z najmu lub dzierżawy mienia, dochody z praw autorskich, patentów i licencji, zatem warto to również wziąć pod uwagę.

Zgodnie z projektem przewiduje się możliwość wypłaty majątku również do samego fundatora – jeszcze za jego życia – jako beneficjenta fundacji. Możliwe staje się również obsadzenie organów fundacji wyłącznie członkami rodziny, podczas gdy w pierwotnej wersji przepisów istniał wymóg zaangażowania podmiotów profesjonalnych.

Aktualny harmonogram przewiduje wejście przepisów w życie początkiem 2022 roku. Trudno przewidzieć, jak dużą będzie cieszyć się popularnością. Z pewnością skrócony czas oczekiwania i ułatwienia formalne zachęcają do skorzystania z możliwości fundacji. Jednak dopiero po poznaniu wszystkich zmian do ustawy o fundacjach rodzinnych będzie można zweryfikować ich potencjalną przydatność.

 

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Artykuł został przygotowany we współpracy z Fundacją Prawo dla technologii

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

    Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v3. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest
    KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
    Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
    Warszawa

    Rondo ONZ 1,

    00-124 Warszawa,

    +48 12 3957161

    kontakt@kwkr.pl

    Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

    Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

    czytaj więcej

    Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

     

    Do you want to be up to date? Sign up for our newsletter

    By subscribing to our newsletter, you consent to the sending of information by e-mail on important events in the field of law, legislative changes and the activities of the Law Firm.

    read more

    The administrator of your personal data is KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. with headquarters in Krakow, ul. Kącik 4, 30-549 Krakow. Your data will be processed for the purpose of sending our newsletter. You have the right to request access to your personal data, their copies, rectification, deletion or limitation of processing, as well as the right to object to the processing and to lodge a complaint with the supervisory authority. More details can be found in our Privacy Policy.