20.05.2022

Kara prezesa UOKiK nałożona na Vinted: „O warunkach płatności trzeba informować!”

Magdalena Wielgosz

17 maja 2022 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta opublikował informację, o nałożeniu na litewską spółkę Vinted UAB, operatora popularnej platformy służącej do zakupu i sprzedaży używanych ubrań, kary administracyjnej w kwocie ponad 5,3 mln. złotych.

Jakie naruszenia są zarzucane Vinted?

Przyczyną nałożenia kary miało być zaniedbanie przez spółkę obowiązków informacyjnych związanych z przekazywaniem danych o warunkach przekazania środków ze sprzedaży odzieży z rachunku operatora serwisu na rachunek bankowy osoby, która sprzedała produkt za pośrednictwem platformy. Dodatkowo, zdaniem prezesa UOKiK, spółka nie informowała kupujących o możliwości dokonania zakupu ubrań bez ponoszenia kosztów związanych z udziałem w uruchomionym w ramach platformy programie ochrony kupujących. W ocenie Prezesa UOKiK, tego rodzaju działania są nieuczciwymi praktykami rynkowymi w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nakazał przedsiębiorcy usunięcie naruszeń.

Aktywacja e-portfela

W ramach platformy Vinted.pl użytkownicy mogą zamieszczać ogłoszenia dotyczące sprzedaży używanych ubrań oraz dokonywać zakupu wystawionej tam odzieży. Operator platformy Vinted oferuje możliwość korzystania ze zintegrowanego systemu płatności dostarczanego przez zewnętrznego dostawcę – spółkę Ayden. Aby skorzystać z tego sposobu przekazywania środków między kupującym, operatorem platformy a sprzedawcą, konieczne jest aktywowanie e-portfela, z którego środki mogą być przelane na rachunek bankowy sprzedającego. Bez jego aktywacji sprzedawca nie mógł w pełni dysponować środkami ze sprzedaży.

Aktywacja e-portfela wymagała od sprzedawcy przekazania dostawcy usług płatniczych swoich danych personalnych: imienia, nazwiska, daty urodzenia oraz adresu. Na dalszych etapach korzystania z portfela, od sprzedających żądano podania kolejnych danych osobowych, w tym m.in. skanu dowodu osobistego lub paszportu.

Dostawca usług płatniczych najpewniej prosił użytkowników o podanie wskazanych danych w celu wykonania własnych ustawowych obowiązków – dostawcy usług płatniczych są instytucjami obowiązanymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 3 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W związku z tym muszą weryfikować tożsamość osób korzystających z ich usług. Problem polegał na tym, że zarówno na etapie zakładania konta, jak i podczas zamieszczania ogłoszenia w serwisie Vinted, prezes UOKiK nie informował użytkowników, że założenie e-portfela i poddanie się weryfikacji tożsamości przez Ayden będzie konieczne.

Program Ochrony Kupujących

Dodatkowo Vinted oferuje kupującym możliwość udziału w Programie Ochrony Kupujących, który ułatwia dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy zakupiony przez platformę produkt okazał się wadliwy lub w ogóle nie został wydany kupującemu. Uczestnictwo w programie wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty. Vinted domyślnie kwalifikował kupujących do tego programu, ale nie przekazywał w jasny i przejrzysty sposób, jak z udziału w tym programie zrezygnować.

Przemilczenie informacji a nieuczciwa praktyka rynkowa

W rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, nieuczciwą praktyką rynkową jest każde działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Działanie może zostać uznane za wprowadzające w błąd, jeśli przekazanie nieprawidłowej informacji lub przemilczenie istotnego faktu wpływa na decyzję konsumenta o zawarciu lub niezawarciu umowy z przedsiębiorcą.

W ocenie Prezesa UOKiK, zarówno przemilczenie dotyczące konieczności aktywowania e-portfela w ramach narzędzia udostępnianego przez spółkę Ayden, jak i brak informacji o możliwości rezygnacji z udziału w programie ochrony kupujących były praktyką wprowadzającą w błąd. Jest to zrozumiałe. Świadomość dotycząca zagrożeń ze strony oszustów wyłudzających od użytkowników dane w celu uzyskania dostępu do ich rachunków bankowych lub zaciągnięcia na ich rachunek zobowiązań bankowych jest coraz wyższa. Można się spodziewać, że nagła prośba o przedstawienie skanu dowodu osobistego mogła wzbudzić pewną podejrzliwość u niektórych sprzedających, którzy niechętnie przekazywali swoje dane nieznanej sobie spółce. Operator platformy Vinted nie uprzedził użytkowników o konieczności przekazania dodatkowych danych spółce Ayden.

Brak informacji o sposobie zrezygnowania z udziału w programie ochrony kupujących mógł sprawić, że znaczna liczba kupujących, którzy w innych okolicznościach nie byliby zainteresowani dodatkową ochroną, poniosła niepotrzebny wydatek. Z tych przyczyn, Prezes UOKiK uznał, że przemilczenie wskazanych wyżej informacji przez Vinted było praktyką wprowadzającą konsumentów w błąd. Spółka nie zgadza się z nałożeniem kary i zapowiada zaskarżenie decyzji.

Niedawno Vinted zapowiedziało, że przeniesie swoją działalność na inną platformę wraz z kontami dotychczas zarejestrowanych użytkowników. Możliwe, że będzie to również okazją do wprowadzenia pewnych zmian w zakresie informowania konsumentów o warunkach sprzedaży w ramach platformy.

Cenne wskazówki dla podmiotów z branży e-commerce

Ze stanowiska Prezesa UOKiK wynika, że podmioty działające w branży e-commerce, które chcą ułatwić konsumentom dokonywanie płatności, oferując zewnętrzną usługę zintegrowanej płatności powinny przekazać konsumentom informacje o wszystkich czynnościach niezbędnych do skorzystania z tej usługi. Powinny mieć też świadomość, że dostawcy usług płatniczych mają jasno sprecyzowane obowiązki w zakresie weryfikacji tożsamości klienta i będą dążyć do uzyskania określonych danych od użytkownika. Ważne jest zatem zwrócenie uwagi klientom, że taka prośba może zostać do nich wystosowana, aby nie narazić się na zarzut stosowania wprowadzających w błąd praktyk.

Zapisz się do naszego newslettera by pozostać na bieżąco!

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

czytaj więcej

Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Kontakt

KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A.

    Strona jest chroniona przez Google reCAPTCHA v3. Więcej informacji o Google reCAPTCHA znajduje się w polityce prywatności i warunkach świadczenia usług.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest
    KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. NIP: 9452181482 REGON: 123240424
    Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość przesłaną przez formularz kontaktowy i dalszej komunikacji (co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes) – przez czas nie dłuższy niż konieczny do udzielenia Ci odpowiedzi, a potem przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
    Warszawa

    Rondo ONZ 1,

    00-124 Warszawa,

    +48 12 3957161

    kontakt@kwkr.pl

    Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera

    Zapisując się do naszego newslettera wyrażasz zgodę na przesyłanie drogą e-mail informacji na temat istotnych wydarzeń z dziedziny prawa, zmian legislacyjnych oraz działalności Kancelarii.

    czytaj więcej

    Administratorem Twoich danych osobowych jest KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. z siedzibą w Krakowie, ul. Kącik 4, 30-549 Kraków. Twoje dane będą przetwarzane w celu wysyłki naszego newslettera. Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich kopii, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

     

    Do you want to be up to date? Sign up for our newsletter

    By subscribing to our newsletter, you consent to the sending of information by e-mail on important events in the field of law, legislative changes and the activities of the Law Firm.

    read more

    The administrator of your personal data is KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy S.K.A. with headquarters in Krakow, ul. Kącik 4, 30-549 Krakow. Your data will be processed for the purpose of sending our newsletter. You have the right to request access to your personal data, their copies, rectification, deletion or limitation of processing, as well as the right to object to the processing and to lodge a complaint with the supervisory authority. More details can be found in our Privacy Policy.