• Aktualności
  • Kancelaria
  • Specjalizacje
  • Zespół
  • Kariera
  • Publikacje
  • Kontakt
  • PolskiPolski
    • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
    • УкраїнськаУкраїнська
    • РусскийРусский

Menu
  • Aktualności
  • Kancelaria
  • Specjalizacje
  • Zespół
  • Kariera
  • Publikacje
  • Kontakt
  • PolskiPolski
    • PolskiPolski
    • EnglishEnglish
    • УкраїнськаУкраїнська
    • РусскийРусский

Gmina łatwiej ugodzi się z dłużnikiem. Eksperci zalecają jednak ostrożność

26/05/2017 – Michał Czuryło

Zawarcie ugody ze swej definicji wymaga poczynienia ustępstw przez każdą ze stron takiego porozumienia. Ten sposób rozwiązania sporu między podmiotem publicznym a innym podmiotem jest co do zasady dopuszczalny i powszechnie akceptowany. Ugody wspomniane zostały wyraźnie w ustawie o finansach publicznych chociażby jako podstawa dokonywania wydatków. Zgodzić należy się jednak z uzasadnieniem ustawy nowelizującej, że często organy podchodzą do zawierania ugód niechętnie.

Obawy tych podmiotów są zrozumiałe w sytuacji, gdy zgodnie z przepisami w ramach definicji naruszenia dyscypliny finansów publicznych mieści się nie tylko niedochodzenie należności, lecz także dochodzenie jej w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia, co właśnie stanowi istotę ugody. O często ścisłym rozumieniu tej definicji świadczą orzeczenia Głównej Komisji Orzekającej, w których wyrażono chociażby stanowisko, że porozumienie po wykonaniu umowy, w ramach którego przesuwa się termin końcowy wykonania i nie dochodzi w związku z tym do kar umownych z tytułu nieterminowej realizacji umowy, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych (orzeczenie z 29 października 2012 r., BDF1/4900/92/92/12/2423).

Co więcej, z orzecznictwa wynika, że nawet istotne wątpliwości co do celowości dochodzenia roszczenia z uwagi chociażby na brak możliwości zaspokojenia roszczenia przez dłużnika, co jest częstą przyczyną rozważania ugody zamiast drogi sądowej, nie wyłączają odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W tym stanie rzeczy wyraźne przesądzenie, że nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych wykonanie ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, zawartej zgodnie z przepisami prawa, może ośmielić podmioty publiczne do ich zawierania.

Zobacz również

PAźDZIERNIK 23, 2019

KOMENTARZ EKSPERCKI...

Wirtualna Polska, 22.10.2019 r., „Testery perfum – nie na sprzedaż, a jednak...

WRZESIEń 2, 2019

Nadgodziny i dyżury jak na...

Rzeczpospolita, 29-08-2019, „Nadgodziny i dyżury jak na tacy„, Klaudia...

WRZESIEń 2, 2019

Małe spółki mogą mieć...

Rzeczpospolita, 09-08-2019, „Małe spółki mogą mieć problem z...

Najnowsze wpisy

  • Konferencja Backup Summit
  • Partnerstwo z Mit Enterprise Forum CEE
  • Kooperatywa mieszkaniowa alternatywą dla inwestycji deweloperskiej?
  • Pierwsza kara pieniężna dla podmiotu publicznego za naruszenie RODO
  • NOWE PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Archiwa

  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Wrzesień 2019
  • Sierpień 2019
  • Lipiec 2019
  • Czerwiec 2019
  • Maj 2019
  • Kwiecień 2019
  • Marzec 2019
  • Luty 2019
  • Styczeń 2019
  • Listopad 2018
  • Październik 2018
  • Wrzesień 2018
  • Czerwiec 2018
  • Maj 2018
  • Kwiecień 2018
  • Marzec 2018
  • Luty 2018
  • Styczeń 2018
  • Listopad 2017
  • Październik 2017
  • Wrzesień 2017
  • Sierpień 2017
  • Lipiec 2017
  • Czerwiec 2017
  • Maj 2017
  • Styczeń 2017
  • Październik 2016
  • Marzec 2015
  • Październik 2014

Napisz do nas

Imię i nazwisko

Email

Treść wiadomości

© 2014 konieczny wierzbicki

Ta strona korzysta z plików cookie w celu poprawienia jakości obsługi. Zakładamy, że wszystko w porządku, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz.Accept
Privacy & Cookies Policy

necessary Always Enabled

non-necessary